مدار پنوماتیک چیست؟


مدار پنوماتیک چیست؟ تعریف و شرح اجزا :

مدار پنوماتیک مجموعه ای از اجزای متصل به هم است که گاز فشرده (معمولاً هوا) را به کار مکانیکی تبدیل می کند. به معنای طبیعی اصطلاح ، مدار باید شامل کمپرسور یا یک مخزن با تغذیه کمپرسور باشد.

این مدار شامل اجزای زیر است:

  • اجزای فعال
  • کمپرسور
  • خطوط انتقال
  • مخزن هوا
  • شلنگ های پنوماتیک
  • فضای باز (برای بازگرداندن گاز مصرف شده به کمپرسور)
  • شیرآلات
  • اجزای غیرفعال
  • سیلندر های پنوماتیک
  • واحد خدمات
  • FRL – تنظیم کننده فیلتر و روان کننده

سیلندر پنوماتیک:

به طور کلی بر اساس کاربرد ، یک سیلندر پنوماتیک معمولاً یک سیلندر منفرد است که در آن یک درگاه منفرد در سیلندر وجود دارد و در آنجا گسترش سیلندر با هوای فشرده و جمع شدن به کمک فنر کویل باز انجام می شود. در سیلندر های دو کاره، دو درگاه با استفاده از هوای فشرده گسترش یافته و جمع می شوند.

شیر کنترل جهت (DCV):

شیر کنترل جهت همانطور که از اسمش پیداست برای کنترل جهت جریان هوای فشرده استفاده می شود و به دو دسته شیرهای معمولاً باز (NO) و معمولاً بسته (NC) طبقه بندی می شوند. شیرهای معمولاً باز از درگاه ورودی شیر به درگاه خروجی جریان می یابند كه با تغییر موقعیت شیر ، جریان قطع می شود. سوپاپ های معمولاً بسته اجازه ورود از درگاه ورودی سوپاپ به درگاه خروجی را نمی دهند به طور معمول جریان فقط با تغییر موقعیت شیر مجاز خواهد بود. به طور کلی دریچه ها به عنوان 2/2 DCV ، 3/2 DCV ، 5/2 DCV ، 5/3 DCV و غیره تعیین می شوند که در آنها عدد اول تعداد درگاه ها و عدد دوم تعداد موقعیت ها را نشان می دهد. برای تغییر موقعیت ، سوپاپ ها به طور کلی توسط پدال، دکمه فشاری، فنر، شیر برقی، با استفاده از منبع پنوماتیک خود و غیره کار می کنند.

شیر های کمکی دیگر به شرح زیر هستند:

شیر دو فشاری (شیر AND)

به طور کلی هنگامی که هر دو دکمه فشار همزمان فشار داده می شوند از دو محرک سوپاپ (دکمه های فشار) استفاده می شود اگر هر یک از آنها در هر زمان فشار داده شود جریان هوا در خروجی سوپاپ فشار نیاورد ، جریان هوا انجام می شود. به طور کلی در ابزارهای ماشینی استفاده می شود تا اطمینان حاصل شود که دست هر دو اپراتور در خارج از دستگاه یا فشار دادن در حین کار نیست.

شیر OR

به طور کلی از شیرهای محرک دوگانه زمانی استفاده می شود که هنگام فشار دادن هر یک از دکمه های فشاری جریان هوا برقرار شود. به این شیر شاتل نیز گفته می شود.

شیر چک

شیر چک جریان هوا را در یک جهت امکان پذیر می کند، همچنین به آن شیر برگشتی گفته می شود.

شیر تخلیه سریع

ساختار کلی شیر از یک شیر OR با یک درگاه تخلیه یا همان اگزوز تشکیل می شود. این اگزوز بازگشت سریع سیلندر را تضمین می کند بنابراین زمان چرخه کاهش می یابد.

شیر کنترل جریان

سوپاپ دریچه گاز متصل به شیر کنترل را شیر کنترل جریان یک طرفه می نامند ، در حالی که هوا از یک جهت به سمت دیگر عبور می کند شیر کنترل اجازه جریان هوا را نمی دهد.

اخباربروزرسانی ها

طراحی مدار پنوماتیکمدار پنوماتیکمدار پنوماتیک چیستمدار پنوماتیک درب اتوبوسمدار پنوماتیکیمدار پنوماتیکی درب اتوبوسمدار جک پنوماتیکمدار ساده پنوماتیکمدار فرمان پنوماتیکمدار های پنوماتیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *